środa, 13 listopada 2013

AWARIA

Witam ponownie po długiej przerwie. Wracam pełen zapału i energii, czego parę tygodni temu nie można było powiedzieć o moim PC, który uległ awarii. Problem polegał na tym, że komputer startował, ale do momentu pojawienia się ekranu startowego systemu operacyjnego, po czym następował kolejny rozruch.


Obstawiałem dwie przyczyny, awarię dysku twardego, gdyż w pewnym momencie pojawił się komunikat dotyczący problemu ze znalezieniem plików systemowych oraz procesora. Na szczęście posiadałem możliwość zastąpienia obu podzespołów, więc łatwo doszedłem do źródła problemu, którym okazał się procesor... Z powodu niedużych funduszy na jego wymianę (pracowałem na jednordzeniowym Athlonie XP 2800+), przez jakiś czas starałem się wylicytować jakąś perełkę na serwisach aukcyjnych, ale bez skutku. W końcu zdecydowałem się na zakup nowego procesora - AMD Athlon II X2 270, który znalazłem w dość przystępnej cenie (nie przekroczyła 200 zł). Ponadto wybrałem go ze względu na posiadanie socketu AM3 (kompatybilnego wstecz z posiadanym przeze mnie gniazdem AM2+), który może być przydatny  w przyszłości podczas modernizacji sprzętu. 

Poniżej przedstawiam porównanie starego oraz nowego procesora:

NAZWA
AMD Athlon 64 X2 5600+
AMD Athlon II X2 270
Typ gniazda
AM2
AM3
Proces technologiczny [nm]
90
45
Liczba rdzeni
2
2
Taktowanie rdzenia
2,8 GHz
3,4 GHz
Mnożnik
14
17
Pamięć cache L1
2*64 KB
2*64 KB
Pamięć cache L2
2*1024 KB
2*1024 KB
Pamięć cache L3
Brak
Brak
TPD
89
65

To są tylko niektóre cechy obu podzespołów, na pierwszy rzut oka widać różnicę w taktowaniu obu procesorów. Ponadto czytałem, że nie powinno być problemów z podkręceniem mojego nowego Athlona do około 4,0 GHz, ale na razie nie zamierzam tego robić. 

Wracając do samej wymiany procesora, wiązało to się z dużym ryzykiem, ponieważ musiałem wykonać, moim zdaniem, najniebezpieczniejszą operację podczas korzystania z komputera, a mianowicie aktualizację BIOS-u, ponieważ starsza wersja nie wykryłaby nowego podzespołu. W Internecie znalazłem bardzo dokładny poradnik i wszystko przebiegło pomyślnie. Miałem jeszcze niewielkie problemy zaraz po zainstalowaniu 270, ale reset BIOS-u pozwolił na uruchomienie komputera i cieszenie się z pełni możliwości nowego nabytku.

Uważam, że dokonałem dobrego wyboru. W tej cenie (około 200 zł) bez zmiany innych podzespołów nie znalazłem lepszego procesora przeznaczonego dla mojej płyty głównej. Ponadto zauważyłem wzrost FPS w grach, co pozwala na większą radość podczas rozgrywki. A Wy co sądzicie o tym procesorze? Czy mieliście z nim jakieś problemy? Czekam na Wasze opinie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz